Tábor Na divokém západě - westernové aktivity
V létě jsme vyrazili s PS Dr. Mirko Odčadlíka na Divoký západ a v tomto článku najdete pár tipů na westernové aktivity.
Jako první doporučuji pořídit tyto dvě knížky: (nebo alespoň jednu z nich, spoustu aktivit jsme čerpali právě z nich.)
Bang za pokladem starého Henryho, Divoký západ.
Před příjezdem na tábor děti dostaly dopis od Šerifa a v něm měly dva úkoly:
- Vymyslet si kovbojské jméno.
- Na tábor si přivést vlastnoručně vyrobenou podkovu pro štěstí.
My vedoucí jsme si museli vymyslet taky svá kovbojská jména. Jak na to?
Využijte jména, která jsou známá - slavní bandité, postavy z Limonádového Joea.
A nebo své jméno převeďte do angličtiny a zvolte k němu přídavné jméno, které k vám sedí. Příklad Jan - Dlouhý Jony, Kateřina - Divoká Kate, .... Pro inspiraci jsme nechala vyjet AI 25 mužských a 25 ženských kovbojských jmen, tak si je můžete stáhnout a omrknout - Kovbojská jména
Co mohou děti během tábora tvořit/vyrábět:
- Každý si může vyrobit koně, toho si i pojmenuje. Postup najdete ve článku Indiánské tvoření.
- Výroba dostavníku - na výrobu dostavníku je super mít jako základ stavební kolečka, nebo kárku.
- Týmový šátek
- Skupinky můžete rozdělit na jednotlivé společnosti, které se budou něčím zabývat, např. obchodováním se zlatem, zpracováním dřeva, šlechtěním koní, aj. Společnosti mohou mít svou nástěnky s reklamou, firemní deník, vyrobit si firemní vlajku se znakem, vyrobit pro koně a sebe v lese příbytek (bunkr).
Westernové hry
Popis zločince
Na táboře, během noční schůze, došlo k přepadení a vedoucí jsou svědkové. Šerif potřebuje pořídit obrázek zločince, a tak je potřeba jednoho člena z týmu převléct, aby byl co nejvíce podobný banditovi.
Každý vedoucí bude mít jednu informaci, kterou si bude o banditovi pamatovat a dětem tuto informaci řekne jen tehdy, pokud splní nějaký úkol.
Seznam svědků děti dostanou na papíře napsané, ale nebudou tam uvedená jména, ale jejich popis.
Příklady popisu svědků:
- Svědek 1: dívka se světlou hřívou
- svědek 2: osoba s červeným kloboukem
- svědek 3: osoba se zlatými kulatými náušnicemi
- osoba, co vaří nejlepší obědy,....
Příklady úkolů, které dávají svědci týmu, aby získali informace: zazpívat písničku, oběhnout tábor, říct pokřik, udělat 10 dřepů, donést nějaký úplatek.
Příklady popisu bandity:
- bandita byl vysoký jako Tornádo Lou (jeden z vedoucích)
- měl plešku
- měl tetování dívky na pravém rameni
- kulhal na pravou nohu
- měl plnovous
Tip. Dětem můžete popis banditů zašifrovat a kartičky poschovávat po táboře.
Inspirováno na Hranostaj.cz
Pamatovák
V nedalekém okolí se objevil bandita a šerif získal jeho popis a potřebuje ho dostat do Ministerstva veřejné bezpečnosti. Šerif má strach, že dostavník není bezpečný, a proto popis budou muset předat odvážní kovbojové.
Jak? Vytvoří řadu z dvojic - první dvojice bude v táboře, přečte si a zapamatuje si část popisu bandity, utíká k další dvojici a té popis zopakuje a ta se ho snaží zapamatovat, následně utíká k další dvojici a předává zprávu dál, takto popis postupuje až do Ministerstva veřejné bezpečnosti, kde je připraven papír a tužka a děti napíši, jaký popis banditů dostaly. (Ve zkratce - dvojice běhají tam a zpět a snaží se předat si štafetově informace, které si zapamatovaly.)
Doporučuji i tuto hru Zločinci, kde si můžete stáhnout i obličeje banditů.
Tyto obličeje můžete využít i k dalším hrám například Přepadení dostavníku
Děti se na trase snaží zapamatovat 10 banditů a v táboře pak mají za úkol označit z 20 různých banditů právě těch 10, které na cestě potkaly. My jsme prověřili jejich paměť a následující den těchto 10 banditů měly děti identifikovat v rámci vycházky do vedlejší dědiny, kde potřeboval pomoci místní šerif.
Hrátky s vodní pistolkou
Můžete vytvořit stanoviště na kterých si kovbojové vyzkouší práci s koltem (tedy vodní pistolí). Doporučuji si všechny stanoviště předem vyzkoušet a zjistit kolik cca času zaberou a případně upravit, aby nebyli příliš složité.
Příklady stanovišť:
- tref cíl - zalaminovaný obrázek bandity a děti se ho snaží zasáhnout
- shazování kelímků - kelímky postavíme na kraj stolu, děti strefují postupně kelímky tak dlouho dokud nespadne na zem.
- napiš své první písmeno - na cestě (betonu, chodníku,...) děti pomocí pistolky napíší své první písmeno ze jména
- přenášení vody pomocí pistolky - děti si napustí pistolku v kýblíku a následně běží a stříkají vodu do skleněné nádobky, závodí o to kdo naplní kelímek dřív. Můžete vytvořit překážkovou dráhu mezi kýblíkem a skleničkou.
- kelímek na provázku - natáhneme provázek a na něj navlečeme kelímek, děti se trefují dovnitř do kelímku a tím kelímek posouvají na provázku dopředu až do cíle.
- namoč tričko - na ramínko pověsíme tričko (může být tričko i na vedoucím), děti mají za úkol stříkat na tričko tak dlouho až bude celé mokré (doporučuji barevná trička na kterých je jasně vidět kde už jsou mokré)
Noční bojovka - Únik z dolu
Děti mají za úkol vyluštit šifry a v každé jim vyjde jedno číslo, které doplní do záznamového papírku. Pokud vše vyluští správně, dostanou se úspěšně ven z diamantového dolu. Využijte našich PDF únikovek a ušetřete si čas s přípravou.
Další noční hry a aktivity najdete v našem článku Noční hry vhodné nejen na tábor.
Každý den dětem připravte luštění, děti si během volných chvilek (hlavně v poledním klidu), mohou trénovat Morseovku a nebo šifry. Více o této aktivitě si můžete přečíst v článku Morseovka na každý táborový den.
A využijte náš materiál - Trénujeme Morseovku Western.
Stáhněte si ZDARMA podklady ve formátu PDF - Westernový diplom, jídelníček, program a další....