10 her do místnosti vhodných nejen na přespávačku

Připravujete dětem přepávačku? Nebo jen potřebujete inspiraci na hry do místnosti? V tomto článku najdete vyzkoušených 10 her, k některým potřebujete židle, k jiným nějakou jinou drobnost, ale nebojte, žádné složité přípravy vás nečekají.

Kdo je vrah?

Děti postavíme do kruhu. Poté vybereme dobrovolníka, který bude hrát detektiva a pošleme ho stranou, aby skupinu neviděl, a určíme jednoho, kdo bude vrah.

Potom zavoláme detektiva a ten jde doprostřed kruhu, snaží se uhádnout, kdo je vrah (má tři pokusy). Vrah má za úkol všechny nepozorovaně zabít. Udělá to tak, že si někoho vybere a mrkne na něj, ten dotyčný se sklátí k zemi jako mrtvola. Dokud ho detektiv neodhalí.

Pokud vrah všechny zabije, tak vyhrál. Pokud ho detektiv uhodne, tak vyhrál on.

Děti musíme upozornit, aby se nedívaly stále na vraha ale i na okolní děti. Jinak bychom mohli vraha prozradit. Také není na škodu občas na někoho mrknout a detektiva zmást.

 

Mrkaná

Děti vytvoří dvojice – jeden stojí a druhý si dřepne před něho a tyto dvojice vytvoří kruh. Jednomu dítěti dvojice chybí a aby ji získal, musí na někoho, kdo dřepí, mrknout. Ten dotyčný se snaží rychlým manévrem utéct od svého parťáka, který nad ním stojí, k novému parťákovi. Pokud se mu to podaří, dřepne si před toho, kdo na něj mrknul. Pokud ho však stojící za ním chytne, dvojice zůstává - jen jako trest si vymění pozice (kdo stál, si dřepne a kdo dřepěl, stojí). A mrkající, který stojí sám, musí zkusit štěstí někde jinde. Důležité je, aby stojící měli ruce za zády a dívali se pouze na záda svého dřepícího kolegy před sebou, při chytání mohou udělat pouze jeden krok dopředu.

Tip. Tato hra lze hrát i se židlemi. Ti, co dřepí si sednou na židli a stojící mají tak obtížnější možnost chytání.

 

Licitace

Potřeby: stopky

Děti si rozdělíme do dvou skupin. Každá skupina si vybere zástupce a ten jde k vedoucímu. Vedoucí jim pošeptá nějakou věc (nebo ukáže napsané na papírku), kterou budou muset pantomimicky ukázat svému týmu.

Poté dobrovolníci začnou licitovat s časem, za který si myslí, že to zvládnou ukázat svému týmu tak, aby to uhodl.

Např. první řekne 20 sekund (ten druhý musí říct míň nebo ustoupit), druhý řekne 10 sekund a ten první zas 7 sekund a ten druhý ustoupí. Vedoucí odměří 7 sekund na stopkách a za tu dobu musí tým poznat, co se mu snaží dobrovolník ukázat. Pokud se jim to podaří, získávají 2 body, pokud ne, tak 1 bod ztrácí.

Po několika kolech hru ukončíme a sečteme či odečteme body. Ta skupinka, která má víc, vyhrává.

Příklady věcí na pantomimu: větrník, televize, květina, lyže, ježek, slipy, měsíc, loď, voják, kostel, peněženka, kosa.

Další kartičky a hry na způsob aktivit můžete objednat zde: 

Kartičky na aktivity v PDF formátu

Elektrika

Potřeby: mince, dva různé předměty (např. šátek a papuče).

Děti posadíme do dvou řad a všichni budou kromě posledního otočeni čelem k vedoucímu, který má před sebou šátek a papuči. Na druhé straně řad je vedoucí, který má minci (na něho se dívá pouze poslední dítě). Děti se chytnou za ruce, aby mohly posílat signál.

Vedoucí předem určí, že když padne orel, děti si budou mačkat jednou a člen na konci musí vzít šátek. Pokud padne panna, děti se budou mačkat dvakrát a poslední člen musí vzít papuči.

Potom vedoucí hodí mincí a děti si mačkají postupně ruku a první vezme jeden z předmětů. Pokud skupina vezme správnou věc, dostává bod, pokud ne, dostává bod soupeř.

Po každém kole jde první dítě na konec řady, aby se děti postupně prostřídaly.

Vyhrává ta skupina, která má více bodů.

Pokud chcete jednodušší verzi hry, třeba pro menší děti, tak vedoucí místo házení mincí může ukazovat na prstech 1 nebo 2, a děti tak posílají signál podle tohoto gesta a poslední člen v řadě může také ukázat, jaký signál dorazil, jestli 1 nebo 2. 

 

Chyť kolíček

Potřeby: kolíčky, šátek.

Vybereme jednoho dobrovolníka, tomu zavážeme oči a připevníme mu jednotlivé kolíčky na oblečení (cca 15). Zbytek dětí se rozmístí kolem dobrovolníka a mají za úkol získat co nejvíce kolíčků. Ale pozor, dítě uprostřed se je snaží chytit, pokud se někoho rukou dotkne dotyčný, musí jít mimo hru a udělat 10 dřepů (nebo si vymyslete jiný trest). Nezapomeňte dítě uprostřed upozornit, aby se pokusilo stát na místě, může se pouze otáčet.

Po určité době hru zastavíme a děti spočítají, kolik získaly kolíčků. Kdo jich má nejvíce, vyhrál.

 

Obr a Paleček

Potřeby: 2 různě veliké míče (tenisák, volejbalový míč).

Děti postavíme do kruhu. Budou mít za úkol si podávat míče, aby obcházely celý kruh v jednom směru. Menší míč bude Paleček a větší bude obr, obr se snaží chytit Palečka a paleček se snaží utéct. Když ho chytne (míče se navzájem dotknou), ten, co drží palečka, udělá 10 dřepů a může se hrát dál.

Tip. Pokud máte větší skupinku dětí, můžete do hry zapojit ještě jednoho většího obra (budou putovat 3 míče po kruhu) a nebo dětem povolte, že mohou měnit směry.

Obdobu této hry najdete v našem článku Velikonoční hry pro děti, který je také plný her.

 

Zasedni mě

Potřeby: židle, karty (kartičky s čísly, kostka)

Každé dítě si sedne na svoji židli a pod ní si schová papuči, či mikinu, zkrátka cokoliv, aby bylo jasné, že je to "jeho" židle. Potom vedoucí vezme balíček karet, každý si vytáhne jednu a podívá se, jakou má barvu (kříže, piky, srdce, káry) a zapamatuje si ji. Potom si vedoucí karty zase vezme a jednu kartu vytáhne, například káry. Kdo si předtím vytáhl káry, přesedne si o jedno místo doprava (pokud tam někdo sedí, sedne si na něj). Vedoucí pak losuje další kartu, například srdce a všichni, kdo si vytáli srdce si sednou doprava. Pozor, ten, kdo je zasednutý se nesmí hýbat a sedí na místě, i když padne jeho barva, posouvat se mohou pouze hráči, na kterých nikdo nesedí.

Vyhrává ten, kdo se dostane zpátky na svoje místo (můžeme to ztížit tím, že vyhrává pouze ve chvíli, pokud se dostane na své místo a musí sedět přímo na židli).

Tip. Místo karet se dá použít i kostka nebo papírky s čísly, pro menší děti papírky s barvami.

 

Dekomlat

Potřeby: 2 šátky, 2 polštáře (deky, šátky s uzlem uprostřed, mikiny, ručníky).

Děti posadíme do velkého kruhu (mohou mezi nimi být i větší mezery), vybereme 2 dobrovolníky a ti půjdou doprostřed a zavážeme jim oči. Do kruhu rozhodíme 2 polštáře a vedoucí odstartuje hru. Dobrovolníci se zavázanýma očima musí najít polštář, a potom s ním bouchnout toho druhého se zavázanýma očima. Kterému se to podaří dřív, vyhrál. Pokud najde hráč i druhý polštář, může si je oba vzít, aby svému soupeři znemožnil vítězství. Pokud se bouchnou hráči oba dva najednou, je to remíza a začínají od znovu. Děti kolem v kruhu dělají bezpečnostní zábranu, když se k nim slepý přiblíží, musejí mu naznačit, že tam už je konec hrací plochy. Tato hra by měla probíhat v tichosti, aby se hráči lépe slyšeli.

Tip. Hra se dá hrát i ve velkém kolektivu, stačí dát do kruhu více hráčů a polštářů.

 

Aukce

Potřeby: papíry, tužky, (tabule), něco na bouchání místo kladívka (kousek dřívka).

Tato hra je skvělá pro pobavení a je důležité, jak to zahraje vedoucí, který bude mít hlavní roli dražitele.

Předem si nachystáme (na tabuli) seznam imaginárních věcí, které budeme dražit (lze uzpůsobit tématu přespávačky). Potom dětem rozdáme papír a tužku a řekneme jim, že každý právě získává imaginárních 200 euro a jejich úkolem je za to koupit co nejvíce věcí. Na papírek si mají psát, co koupili a za kolik.

Jeden z vedoucích si zahraje na dražitele (výhodou je kostým) a po té vše probíhá jako na aukci. Dražitel řekne položku, kterou právě prodává a řekne vyvolávací cenu a zeptá se, kdo dá víc. Děti začnou licitovat, až nikdo nepřidává, tak dražitel např. bouchá kladívkem se slovy „poprvé-podruhé - potřetí – prodáno tam tomu sympatickému pánovi v modrém tričku“.

Až se prodají všechny položky, děti spočítají, kolik věcí koupili a kdo má nejvíc položek, vyhrál.

Tip. Dražitel by z toho měl udělat pořádnou show. Vyzívat děti, říkat různé zlepšováky - co ta věc má, případně občas nějakou věc přidat či ubrat (že mu někdo zavolá a že se položka stáhla z prodeje) atd.

Nápady na aukční předměty:

Běžná aukce: Slon, fotbalový stadion, hokejka Jágra, šaty Elzy, supernadupaná koloběžka, auto agenta 007, koňskou stáj, trisko brusle, lepidlo, co slepí cokoli, super brýle, zámek, raketa, pozemek na měsíci, Krakonošovo království.

Magická aukce: Neviditelnost, lektvar krásy, létací koště 006, voňavé prdíky, prodlužovací ruce, čtení myšlenek, schopnost létat, luxusní žábry, laserový pohled, jednorožec, kentaur, hadí jazyk, zlaté vejce, Einsteinovo IQ, létací auto, zeštíhlující plášť, klobouk kouzelníka Pokustóna, mluvící želvu,

 

Na chřestýše

Potřeby: deka (polštář), chřestidlo (klíče, krabička s korálky).

Vybereme dva dobrovolníky. Jeden bude chřestýš a dostane chřestidlo. Druhý bude lovec - zavážeme mu oči a dáme mu do ruky deku. Zbytek dětí se rozmístí po krajích místnosti a budou dělat „mantinely“, aby se lovec náhodou nezranil. Ve chvíli, kdy si lovec zaváže oči, chřestýš si stoupne někam do prostoru a čeká, až ho lovec vyzve, aby zachřestil slovy: Chřestýši, kde jsi (pro menší děti: Hade, kde jsi?) . Potom lovec udělá několik kroků a máchne dekou. Pokud dobře odhadl, praští chřestýše a vyhrál. Pokud ne, chřestýš se přemístí, zachřestí a lovec má druhou šanci. Lovec má tři pokusy, a pokud ani jednou netrefí, chřestýš vyhrál. Potom vyměníme lovce a chřestýše a hra začíná znovu.

 

Co si vezmeš s sebou na tábor / přespávačku?

Děti sedí v kruhu a řekneme jim jednoduchou otázku: Co si vezmete s sebou na tábor / přespávačku? Děti budou jednotlivě odpovídat a vedoucí jim budou říkat, zda mohou nebo nemohou si danou věci vzít.

Vtip je v tom, že děti si na tábor / přespávačku můžou vzít pouze věci, které začínají na stejné písmenko jako jejich jméno, ale tuto skutečnost netuší.

Příklady:

Kačka si může vzít na tábor kartáček, kartičku, koloběžku, kopačák. Petr si může vzít na tábor psa, papuče, plyšáky, postel. Jiřík si na tábor může vzít jídlo, jablko, jehlu.

Hra by měla končit, ve chvíli, kdy většina dětí pochopila princip toho, co si mohou vzít na tábor. Vedoucí by se jim měli pokusit napovídat tím, že budou zdůrazňovat svá jména a věci, které si vzít mohou.

 

Všechny tyto hry znám z táborů, či jiných podobných akcí, ale většinu z nich najdete i na tomto skvělém webu plné her Hranostaj.

 

Pokud chcete mít něco v záloze (a to se vždy hodí), mrkněte na tyto materiály:

Kvíz pro děti vhodná aktivity do místnosti Kartičky pranostiky vhodná aktivity pro děti do místnosti Kartičky vhodné na přespávačku

 

A nebo možná tyto materiály:

Křížovky morseovka pro děti šifry Křížovky pro děti o přírodě ve formátu PDF Sada her jarní květiny ve formátu PDF